مقایسه کسر

#مقایسه_کسرها

برای مرتب کردن ومقایسه ی چند کسر ، بهتر است کسرهای کوچکتر از واحد ، مساوی با واحد و بزرگتر از واحد را جدا کنیم .
ابتدا کسرهای کوچکتر از واحد را با هم مقایسه می کنیم وبه ترتیب از کوچک به بزرگ و از چپ به راست می نویسیم.
سپس کسرمساوی با واحد را می نویسیم.
ودر مرحله ی بعد کسرهای بزرگتر از واحد را مقایسه ودر ادامه ی کسرهای قبل ، از کوچک به بزرگ می نویسیم.

#راههای_مقایسه_چند_کسر
(کوچکتر از واحد یا بزرگتر از واحد)

_ چنانچه صورتها برابر باشند ، کسری بزرگتر است که مخرج آن کوچکتر باشد.

_ چنانچه مخرجها برابر باشند ، کسری بزرگتر است که صورت آن بزرگتر باشد.

_ چنانچه نه صورتها برابر باشند نه مخرجها ، برای مقایسه ی کسرها از روشهای زیر استفاده میکنیم.

⬅️ 🔸طرفین _وسطین : (یا روش پروانه یا ضربدری )
صورت کسر اول در مخرج کسر دوم ضرب شده و بالای کسر اول نوشته میشود و صورت کسر دوم نیز در مخرج کسر اول ضرب شده و بالای کسر دوم نوشته میشود.
سپس حاصلضربها با هم مقایسه می شود.

⬅️ 🔸استفاده از کسر طلایی:
(کسر طلایی میتواند کسر یک دوم ، یک سوم و... باشد.)
برای مقایسه با کسر طلایی یک دوم ، دقت می کنیم که صورت کدام کسرها نصف مخرجشان می باشد (یعنی برابر با یک دوم است) بقیه ی کسرها را طبق آن مقایسه می کنیم . هر کسری صورتش کمتر از نصف مخرج بود قبل از کسر طلایی و هر کسری که صورت آن بیشتر از نصف مخرج بود بعد از کسر طلایی نوشته می شود .
چنانچه دو یا چند کسر کوچکتر یا بزرگتر از کسر طلایی داشتیم میتوانیم با گرفتن مخرج مشترک (و پیدا کردن ک.م.م.)ویا طرفین _ وسطین ، آنها را مقایسه کنیم.

⬅️ 🔸از طریق گرفتن مخرج مشترک :

برای این کار میتوان :

✅ چنانچه مخرجها بر هم بخش پذیر بودند ، مخرج کوچکتر را با کمک ضرب به مخرج بزرگتر رساند . وقتی مخرج کسر در عددی ضرب شد ، لازم است صورت آن نیز در همان عدد ضرب شود.

✅ صورت ومخرج کسر اول را در مخرج کسر دوم ، و صورت ومخرج کسر دوم را در مخرج کسر اول ضرب کرد.(دانش آموزان در پایه های قبل این روش را با کمک شکل و بصورت مفهومی فرا گرفته اند.)

✅ میتوان از کوچکترین مخرج مشترک ( ک . م . م ) استفاده کرد .⏬

تفاوت مبالغه وکنایه

توی مبالغه شکل جمله زیاد تغییر نمیکنه، جمله با معنیش تقریبا یکین
ولی توی کنایه کلا جمله یه چیزه دیگس مفهوم و منظورش یه چیزه دیگس
مثل باد در قفس کردن که منظورش کار بیهوده کردنه میشه کنایه
ولی اینو صد بار گفتم یعنی زیاد توضیح دادم میشه مبالغه

راهکارتقویت توجه وتمرکز

راهکارهای تقویت توجه و تمرکز

گاهی احساس می‌کنی ذهنت هزار جا میره؟
می‌خوای کاری رو انجام بدی، ولی بعد چند دقیقه حواست می‌ره سراغ گوشی، صداها یا فکرهای پراکنده؟
تمرکز مهارته، و مثل هر مهارت دیگه‌ای قابل تقویته.

1️⃣بدن و مغزت رو تنظیم کن

تمرکز از جسم شروع میشه:

💤 خواب کافی: ۷ تا ۸ ساعت در شب. کم‌خوابی یعنی ذهن خسته و پریشان.
🥣 تغذیه درست: صبحانه سبک با پروتئین (تخم‌مرغ، مغزها، ماست)، میوه تازه و آب کافی.
🚶 تحرک روزانه: حتی ۱۵ دقیقه پیاده‌روی تند، جریان خون مغز رو بالا می‌بره و تمرکز رو چند برابر می‌کنه.


2️⃣ محیط مناسب بساز

ذهن در محیط آرام شکوفا میشه:

📚 محیط مطالعه‌ت باید منظم و بدون حواس‌پرتی باشه.
📵 گوشی رو دور بذار یا نوتیفیکیشن‌ها رو ببند.
⏱ از تکنیک Pomodoro استفاده کن:
۲۵ دقیقه تمرکز کامل → ۵ دقیقه استراحت کوتاه
بعد از ۴ چرخه → ۲۰ دقیقه استراحت طولانی‌تر

3️⃣ استرس و چندکارگی رو کنار بذار

ذهن مضطرب نمی‌تونه تمرکز کنه.

🗂 کارها رو اولویت‌بندی کن و یکی‌یکی انجام بده.
📝 وقتی فکرت مشغوله، اون رو بنویس.
نوشتن، ذهن رو خالی و منظم می‌کنه.


4️⃣ ذهن رو با پاداش شرطی کن

بعد از هر دوره تمرکز موفق، خودت رو تشویق کن 🎁

☕ یه فنجون قهوه، 🎧 آهنگ مورد علاقه، یا چند دقیقه استراحت.
با این کار، مغز یاد می‌گیره که تمرکز = حس خوب.

✨ یادت باشه:
تمرکز یعنی حضور در لحظه.
هر بار که حواست می‌پره و دوباره برش می‌گردونی، داری مغزت رو قوی‌تر می‌کنی.

با ارزوی موفقیت برای تمام عزیزان

انواع تکلیف

🔺️ تکلیف مهارتی و تکلیف عملکردی
▫️

🗨 تکلیف مهارتی
تکالیف مهارتی یا مهارت‌محور، تکالیفی هستند که به دانش‌آموز کمک می‌کنند تا مهارت‌های خاص و پایه را در یک موضوع خاص تقویت کند. هدف، پرهیز از تکرار صرف اطلاعات و تمرکز بر توسعه مهارت‌هایی مانند:
مهارت‌های‌سوادپایه: خواندن روان، نوشتن منظم، حساب و کتاب ساده.
مهارت‌های‌تفکر: تفکر انتقادی، خلاقیت، مشاهده دقیق.
مهارت‌های‌زندگی: مسئولیت‌پذیری، کار گروهی، برنامه‌ریزی.
مثال: از دانش‌آموز خواسته می‌شود یک گزارش مشاهداتی از یک گیاه را در حیاط مدرسه تهیه کند تا مهارت‌های مشاهده کردن، نوشتن و سازماندهی اطلاعات او تقویت شود.

#تکلیف‌مهارتی در درس فارسی
هدف: تقویت مهارت خلاصه‌نویسی و درک مطلب.
فرض کنید دانش‌آموزان در کلاس با مفهوم «سفرنامه‌نویسی» آشنا شده‌اند.
عنوان: خلاصه نویسی از متن (سفرنامه).
شرح: یکی از حکایات یا بخش‌های کوتاه از کتاب فارسی (مثلاً بخش مربوط به درس سفرنامه)، یا یک متن کوتاهِ آموزشیِ مجزا، به دانش‌آموز داده می‌شود. از او خواسته می‌شود که فقط در سه جمله یا یک پاراگراف ۵ سطری، هدف اصلی و اتفاقات مهم آن متن را بنویسد.
نتیجه: یک پاراگراف کوتاه و فشرده که نشان می‌دهد دانش‌آموز توانسته نکات اصلی متن را استخراج کند. (تمرین یک مهارت خاص).

🗨 تکلیف عملکردی
تکالیف عملکردی، نوعی از ارزشیابی هستند که از دانش‌آموز می‌خواهند تا دانش و مهارت‌های آموخته‌شده را در یک موقعیت واقعی و معنادار به کار ببندد و یک محصول یا اجرا ارائه دهد. این تکالیف، پیچیده‌تر و جامع‌تر از تکالیف مهارتی هستند و معمولاً مهارت‌های سطح بالاتر مانند حل مسئله و استدلال را درگیر می‌کنند.
هدف اصلی این است که دانش‌آموز نشان دهد چقدر می‌تواند آموخته‌هایش را از محدوده‌ی کتاب درسی خارج کرده و در عمل پیاده‌سازی کند.
مثال: به دانش‌آموزان گفته می‌شود که یک مناظره در مورد موضوعی اجتماعی (مثلاً اثرات شبکه‌های اجتماعی) برگزار کنند. این تکلیف از آن‌ها می‌خواهد تا همزمان از مهارت‌های تحقیق، تفکر انتقادی، استدلال و مهارت‌های ارتباطی (عملکرد) استفاده کنند.
هر دوی این تکالیف در مجموع با هدف جایگزین کردن تکالیف سنتی (مانند حفظ کردن و رونویسی) و ایجاد یادگیری عمیق‌تر و مادام‌العمر طراحی شده‌اند.

#تکلیف‌عملکردی در درس علوم
هدف: استفاده از دانش و مهارت‌ها برای حل یک مشکل واقعی و ارائه یک محصول کامل.
فرض کنید دانش‌آموزان در مورد منابع آب و حفاظت از محیط زیست آموزش دیده‌اند.
عنوان: طرح «نجات آب» در خانه یا مدرسه.
شرح: از دانش‌آموز خواسته می‌شود تا به مدت یک هفته، میزان مصرف آب خانواده خود یا مدرسه را (در صورت امکان) بررسی و ثبت کند. سپس، باید با استفاده از آموخته‌هایش، یک برنامه عملیاتی و توجیهی ارائه دهد که نشان دهد چگونه می‌توان در آن محیط، مصرف آب را به کمترین حد ممکن کاهش داد.
نتیجه: دانش‌آموز باید یک پوستر طراحی کند یا یک ارائه شفاهی تهیه کند که شامل موارد زیر باشد:
- جدول ثبت مصرف فعلی.
- لیست ایده‌های پیشنهادی برای کاهش مصرف

طرز تهیه کاغذ PH

🌼

طرز تهیه کاغذ PH با استفاده از کلم قرمز در درس علوم تجربی ششم ابتدایی

به زبان ساده طرز تهیه کاغذ پی اچ را برای شما توضیح می دهم. ابتدا کلم را خوب شسته و به قطعات ریز تقسیم نموده و در ظرف مناسبی بریزید و به مدت چهل و پنج دقیقه با حرارت مناسب بجوشانید به طوری که آب کلم به غلظت کافی برسد. در نهایت در این مرحله بگذارید کلم و آب آن سرد شود و از صافی عبور دهید تا آب غلیظ شده جدا شود آب کلم، را در ظرفی مناسب ریخته و کاغذهای A4 را به صورت نوارهای باریک درآورده و در آب کلم به مدت نیم ساعت بگذارید بمانند تا آب کلم خوب جذب کاغذها شود. و حالا شما صاحب کاغذهای PH هستید. در ضمن می توانید از کلم پخته شده ی باقی مانده از آزمایش در موارد دیگری همچون ترشی یا به عنوان های دیگر در آشپزخانه استفاده کنید.

اسید معده

، اسیدی که در معده تولید می‌شود جوهر نمک نیست به معنای صنعتی یا غلیظ آن، ولی همان ترکیب شیمیایی است: اسید هیدروکلریک.

🔬 در واقع:
- معده انسان اسید هیدروکلریک رقیق تولید می‌کند، که نقش مهمی در هضم غذا، کشتن میکروب‌ها، و فعال‌سازی آنزیم‌ها دارد.
- این اسید توسط سلول‌های جداری معده ترشح می‌شود و pH معده را به حدود 1.5 تا 3 می‌رساند.

تفاوت با جوهر نمک صنعتی:
- جوهر نمک صنعتی معمولاً محلول غلیظ اسید هیدروکلریک است و بسیار خورنده و خطرناک.
- اسید معده بسیار رقیق‌تر و کنترل‌شده‌تر است و توسط بدن تنظیم می‌شود.